فلسفه پوشش در اسلام

فلسفه پوشش در اسلام

فلسفه پوشش در اسلام

مجموعه‏آثاراستادشهيدمطهرى    ج‏19    434    بخش سوم:.....  ص : 427

1. آرامش روانى.

نبودن حريم ميان زن و مرد و آزادى معاشرتهاى بى‏بند و بار هيجانها و التهابهاى جنسى را فزونى مى‏بخشد و تقاضاى سكس را به صورت يك عطش روحى و يك خواست اشباع نشدنى درمى‏آورد. غريزه جنسى غريزه‏اى نيرومند، عميق و «دريا صفت» است، هرچه بيشتر اطاعت شود سركش‏تر مى‏گردد، همچون آتش كه هرچه به آن بيشتر خوراك بدهند شعله ورتر مى‏شود. نمونۀ روشن آن صاحبان حرامسراها و سه هزار زنى است كه خسرو (پرويز) داشت. و هرگاه میل می کرد به فرمانروایان نامه می نوشت و مورد باب میلش را درخواست می کرد

أثر روانی این دریاصفتی: تقاضاى نامحدود خواه ناخواه انجام ناشدنى است و هميشه مقرون است به نوعى احساس محروميت. دست نيافتن به آرزوها به نوبه خود منجر به اختلالات روحى و بيماريهاى روانى مى‏گردد.

علت اينكه در اسلام دستور پوشش اختصاص به زنان يافته است اين است كه‏ميل به خودنمايى و خودآرايى مخصوص زنان است. از نظر تصاحب قلبها و دلها مرد شكار است و زن شكارچى

2. استحكام پيوند خانوادگى.

اختصاص يافتن استمتاعات و التذاذهاى جنسى به محيط خانوادگى و در كادر ازدواج مشروع، پيوند زن و شوهرى را محكم مى‏سازد و موجب اتصال بيشتر زوجين به يكديگر مى‏شود.

فلسفه پوشش و منع كاميابى جنسى از غيرهمسر مشروع، از نظر اجتماع خانوادگى اين است كه همسر قانونى شخص از لحاظ روانى عامل خوشبخت كردن او به شمار برود؛ در حالى كه در سيستم آزادى كاميابى، همسر قانونى از لحاظ روانى يك نفر رقيب و مزاحم و زندانبان به شمار مى‏رود و درنتيجه كانون خانوادگى براساس دشمنى و نفرت پايه گذارى مى‏شود.

ازدواج در قديم پس از يك دوران انتظار و آرزومندى انجام مى‏گرفت و به همين دليل زوجين يكديگر را عامل نيكبختى و سعادت خود مى‏دانستند، ولى امروز كامجوييهاى جنسى در غيركادر ازدواج به حد اعلى فراهم است و دليلى براى آن اشتياقها وجود ندارد.

تفاوت آن جامعه كه روابط جنسى را محدود مى‏كند به محيط خانوادگى و كادر ازدواج قانونى، با اجتماعى كه روابط آزاد در آن اجازه داده مى‏شود اين است كه ازدواج در اجتماع اول پايان انتظار و محروميت، و در اجتماع دوم آغاز محروميت و محدوديت است. در سيستم روابط آزاد جنسى پيمان ازدواج به دوران آزادى دختر و پسر خاتمه مى‏دهد و آنها را ملزم مى‏سازد كه به يكديگر وفادار باشند و در سيستم اسلامى به محروميت و انتظار آنان پايان مى‏بخشد.

3. استوارى اجتماع.

كشانيدن تمتعات جنسى از محيط خانه به اجتماع، نيروى كار و فعاليت اجتماع را ضعيف مى‏كند. برعكسِ آنچه كه مخالفين حجاب خرده گيرى كرده‏اند و گفته‏اند:

 «حجاب موجب فلج كردن نيروى نيمى از افراد اجتماع است» بى حجابى و ترويج روابط آزاد جنسى موجب فلج كردن نيروى اجتماع است.

آنچه موجب فلج كردن نيروى زن و حبس استعدادهاى اوست حجاب به صورت زندانى كردن زن و محروم ساختن او از فعاليتهاى فرهنگى و اجتماعى و اقتصادى است و در اسلام چنين چيزى وجود ندارد. اسلام نه مى‏گويد كه زن از خانه بيرون نرود و نه مى‏گويد حق تحصيل علم و دانش ندارد- بلكه علم و دانش را فريضه مشترك زن و مرد دانسته است- و نه فعاليت اقتصادى خاصى را براى زن تحريم مى‏كند. اسلام هرگز نمى‏خواهد زن بيكار و بيعار بنشيند و وجودى عاطل و باطل بار آيد. پوشانيدن بدن به استثناى وجه و كفّين مانع هيچ گونه فعاليت فرهنگى يا اجتماعى يا اقتصادى نيست.

آنچه موجب فلج كردن نيروى اجتماع است آلوده كردن محيط كار به لذتجوييهاى شهوانى است.

آيا اگر پسر و دخترى در محيط جداگانه‏اى تحصيل كنند و فرضاً در يك محيط درس مى‏خوانند دختران بدن خود را بپوشانند و هيچ گونه آرايشى نداشته باشند بهتر درس مى‏خوانند و فكر مى‏كنند و به سخن استاد گوش مى‏كنند يا وقتى كه كنار هر پسرى يك دختر آرايش كرده با دامن كوتاه تا يك وجب بالاى زانو نشسته باشد؟ آيا اگر مردى در خيابان و بازار و اداره و كارخانه و غيره با قيافه‏هاى محرّك و مهيّج زنان آرايش كرده دائماً مواجه باشد بهتر سرگرم كار و فعاليت مى‏شود يا در محيطى كه با چنين مناظرى روبرو نشود؟ اگر باور نداريد، از كسانى كه در اين محيطها كار مى‏كنند بپرسيد.

4. ارزش و احترام زن.

قبلًا گفتيم كه مرد به‏طور قطع از نظر جسمانى بر زن تفوّق دارد. از نظر مغز و فكر نيز تفوّق مرد لااقل قابل بحث است. زن در اين دو جبهه در برابر مرد قدرت مقاومت ندارد، ولى زن از طريق عاطفى و قلبى هميشه تفوّق خود را بر مرد ثابت كرده است.

حريم نگه داشتن زن ميان خود و مرد يكى از وسائل مرموزى بوده است كه زن براى حفظ مقام و موقع خود در برابر مرد از آن استفاده كرده است.

اسلام زن را تشويق كرده است كه از اين وسيله استفاده كند. اسلام مخصوصاً تأكيد كرده است كه زن هر اندازه متين‏تر و باوقارتر و عفيفتر حركت كند و خود را در معرض نمايش براى مرد نگذارد بر احترامش افزوده مى‏شود.

 




:: موضوعات مرتبط: مذهبی , ,
:: برچسب‌ها: فلسفه پوشش در اسلام ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : محمد احمدی
تاریخ : چهار شنبه 4 بهمن 1391
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: